TRANSLATE

torstai 28. huhtikuuta 2005

Sosiaaliset vaikeudet

Tyypillistä koulunkäynnissä ovat olleet sosiaaliset vaikeudet. Hän on pienestä pitäen viihtynyt yksin. Tämä on näkynyt hyvin koulun välitunneilla ja iltapäivähoidossa ensimmäiseltä luokalta lähtien. Se että lapsi välitunneilla on yksin voi huolestuttaa opettajaa – mutta lapsi kaipaa välillä omaa rauhaa. 

Sosiaalinen tilanne voi koulussa muodostua joskus liian raskaaksi. Keskusteluissakin hän voi ahdistua, jos ei löydetä yhteistä säveltä – kuten viimeksi koulutapaamisessa. Vaikka lapsi mielellään toimii yksin, on lapselle eduksi, jos saa vähitellen tottua isompaan ryhmään, kunhan varataan hänelle tilaisuus välillä olla yksinkin. Toivottavasti löytyy muukin ratkaisu kun vessaan vetäytyminen.

Lapsen on vaikeaa ottaa vastaan suullisia ohjeita ihmisiltä, joihin hän ei ole tottunut, tai jos henkilö puhuu murretta, johon hän ei ole tottunut. Kuten sanottu väärinkäsityksiä voi syntyä helposti myös sanojen merkityksestä. Toisaalta hän myös mielellään keskustelee sanojen ja uusien käsitteiden merkityksestä. Sellainenkin ilmaus kuin ”sydämmen särkeminen” kauhistutti lasta, kun omahoitaja Sanna luki kirjasta, että prinssi särki neitokaisen sydämmen. Hän kummasteli kuinka Prinssi voi särkeä sydämmen.

Keskittyminen koulutyöhön vaatii hiljaisen ja rauhallisen ympäristön. Lapsella on hyvä muisti vaikka lääkitys tuntuu aiheuttavan muistin pätkimistä. Äiti sanoo että pojalla on elefantin muisti. Etenkin yksityiskohtien muistaminen on helppoa. Luettuaan kirjan, hän pystyy helposti kertomaan sen juonen varsin yksityiskohtaisesti ja monisanaisesti. Koulussa hyvästä muistista on aina ollut apua ja tätä kapasiteettia tulisikin hyödyntää. Kuten sanoit onnistumiset lisäävät lapsen itsetuntoa.